Att skriva CV och personligt brev

Förhoppningen med studierna är så klart att man kan få tag på ett jobb efteråt. Något utanför studierna man dock bör ha koll på innan man ger sig ut i arbetslivet är hur man skriver ett bra CV och personligt brev.

CV:t

Ett CV ska väcka intresset för den som läser det och förbättra ens chans att ta sig vidare till intervjun. Strukturen är det första man bör tänka på. Det finns ett par olika sätt att strukturera ett CV beroende på den tjänst man söker, vilka studier man kan visa upp och hur ens arbetslivserfarenhet ser ut. Ett bra tips är att hämta hem en mall från nätet och följa den.

Ett vanligt misstag är att inte anpassa sitt CV efter det jobb man söker. Att skriva ned det mest relevanta är oftast bättre än att ta med absolut allt. Listar man dock bara en del av sin arbetslivserfarenhet är det viktigt att anmärka att det bara är ett urval. Ett CV borde inte vara längre än två sidor. En kan ofta räcka gott och väl.

De följande uppgifter ska finnas med på ett CV:

  • Personuppgifter
  • Utbildning
  • Arbetslivserfarenhet
  • Övriga kunskaper och meriter
  • Referenser

Personligt brev

Den kortfattade naturen av ett CV gör det svårt att presentera sig riktigt personligt. Vilket är varför man skickar med ett personligt brev med sitt CV. Men som med sitt CV kan detta brev användas för att visa att man är rätt kandidat för jobbet.

Precis som ett CV bör anpassas efter jobbet man söker bör även det personliga brevet tydliggöra detta. Det bör mer eller mindre vara som ett svar på arbetsgivarens jobbannons.

Tonen i brevet bör vara professionellt, men det behöver inte vara det mest formella man skriver. Enkelt men slagkraftigt är ledord man bör ta till hjärtat. Ta tiden att kolla upp klyschor som överanvänds för att sälja sig själv och hitta alternativ till dessa.